رژیم هایی با چربیهای اشباع کم و خطر بیماریهای قلبی

5 مارس 2014- رژیم هایی که مقدار چربیهای اشباع کمی دارند درکاهش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی یا افزایش طول عمر موثر نیستند، این گفته ی یکی از دانشمندان مشهور در زمینه ی تحقیقات قلبی عروقی است که در مجله ی journal Open Heartمنتشر گردید.

دکتر James DiNicolantonioمی گوید: توصیه های تغذیه ای درجایگزین کردن چربیهای اشباع با چربی های غیراشباع پلی که مملو از امگا 6 هستند بر اساس اطلاعات و تئوریهای ناقص دهه ی  1950 شکل گرفته است. او اصرار دارد که توصیه های تغذیه ای هرچه سریعتر باید بازنگری شده و بدگویی از چربیهای اشباع برای نجات جان انسانها باید متوقف شود.

دکتر DiNicolantonioبه این نکته  اشاره می کند که قدمت قلع و قمع چربیهای اشباع به سال 1952 بر می گردد زمانیکه تحقیقات نشان داد که ارتباط  شدیدی بین مصرف بالای چربی های اشباع و خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی وجود دارد، اما نویسنده ی این مقاله نتیجه گیری خود را بر اساس اطلاعات بدست آمده از 6 کشور به تصویر کشیده بود و اطلاعات 16 کشور دیگر را که با فرضیه ی او همخوانی نداشت نادیده گرفته بود بنابراین تجزیه وتحلیل وی درباره ی اطلاعات 22 کشور پذیرفته شده نیست. علاوه بر این حمله ی قلبی پرزیدنت آیزنهاور در دهه ی پنجاه  زندگیش تأثیر بدی بر تصویر کلی مصرف چربیهای اشباع گذاشت و این باعث شد که این باور تثبیت شود که این چربیها سبب افزایش کلسترول تام می شوند- یک تئوری ناقص در نوبه ی خود – بنابراین مصرف این چربیها سبب افزایش خطر بیماری قلبی نیز می گردد و بهمین علت تصور گردید کاهش مصرف این ماده ی غذایی به عنوان ماده ای که بیشترین کالری را دارد بطور طبیعی سبب کاهش چاقی، دیابت وسندرم متابولیک می شود، اما شواهدی که همچنان رو به افزایش است نشان میدهد مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده به عنوان عامل تغذیه ای مسبب چاقی و دیابت مطرح می باشد .

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/03/140305191429.htm

سرپرست مترجمین: ماندانا فرخی نیا